Tietoa yhdistyksestä

Yhdistys tarjoaa tietoa sekä maksutonta keskustelutukea kaikille, jotka ovat huolissaan läheisen mielenterveydestä tai päihteiden käytöstä.

Varsinais-Suomen mielenterveysomaiset – FinFami ry on vuonna 1984 perustettu yhdistys, joka toiminnallaan edistää omaisten hyvinvointia, kun perheessä tai lähipiirissä ilmenee mielenterveysongelmia tai päihteiden väärinkäyttöä. Olemme suomen vanhin mielenterveysomaisten yhdistys.

Yhdistys tarjoaa tietoa sekä ammatillista sekä maksutonta keskustelutukea kaikille, jotka ovat huolissaan läheisensä mielenterveydestä tai päihteiden käytöstä. Yksilöllisen keskustelutuen lisäksi yhdistyksen tärkeitä toimintoja ovat erilaiset vertaistukiryhmät, avoimet teemaillat, koulutukset sekä virkistystoiminta. Näiden lisäksi yhdistys tarjoaa vapaaehtoisia tukihenkilöitä kaikenikäisten omaisten tueksi.

Yhdistys järjestää myös erilaisia koulutuksia ja luentoja ammattilaisille, opiskelijoille sekä muille mielenterveydestä sekä omaistyöstä kiinnostuneille. Yhdistys tekee yhteistyötä muun muassa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin, kuntien, mielenterveystyön ammattilaisten sekä muiden järjestöjen kanssa tuoden esiin omaisten oikeuksia sekä asemaa palveluissa. Yhdistyksen toiminta on tuettu Veikkauksen tuotoilla sekä muiden julkisten toimijoiden myöntämillä avustuksilla.

Yhdistyksessä työskentelee moniammatillinen tiimi sosiaali-,terveys-, ja kasvatusalan ammattilaisia erilaisilla koulutustaustoilla. Työyhteisöstämme löydät mm. valtiotieteiden ja kasvatustieteiden maisterin, sosionomeja sekä toimintaterapeutin.

Voit tutustua kaikkien FinFamien yhteiseen strategiaan tästä.

Toimintamme arvot

Kunnioitus

Kunnioitamme toisiamme yksilöinä ja yhdistyksinä. Toimimme oikeudenmukaisesti.

Luottamus

Rakennamme luottamusta sekä yhdistyksen toiminnassa että yhteiskunnassa. Olemme hyviä kumppaneita.

Lämpö

Toimimme inhimillisesti ja olemme läsnä. Välitämme hyvinvointia. Omaisjärjestötyö voimaannuttaa.

Uskallus

Omaisjärjestötyössä toteutuu luovuus ja innovatiivisuus. Tuomme rohkeasti esiin mielenterveyläheisten näkökulmia ja tuemme läheisiä olemaan avoimia.

Turvallisen tilan periaatteet

Noudatamme yhdistyksemme kaikessa toiminnassa turvallisen tilan periaatteita (laadittu 2023):

1. Olemme kaikki yhtä arvokkaita

Jokaisella on oikeus olla oma itsensä ja näyttää omat heikkoutensa ja vahvuutensa loukkaamatta muita. Emme syrji.

2. Jokainen on tervetullut

Omalla olemuksellamme ja toiminnallamme vahvistamme yhdessä sitä, että jokainen voi kokea itsensä tervetulleeksi.

3. Olemme uskonnollisesti ja puoluepoliittisesti sitoutumattomia

Vakaumuksellinen mielipiteisiin vaikuttaminen ei kuulu yhdistyksen toimintaan eikä tiloihin.

4. Emme oleta

Kunnioitamme jokaisen itsemäärittelyoikeutta emmekä tee oletuksia esimerkiksi toisten sukupuolesta, taustasta tai perhesuhteista.

5. Emme hyväksy häirintää

Jokaisella on oikeus sekä psyykkisiin että fyysisiin rajoihin että koskemattomuuteen.

6. Valokuvaa vain kaikkien suostumuksella

Pyydä aina lupa valokuvaukselle, vaikka kuvaisitkin vain esimerkiksi ruokaa tai maisemaa.

7. Jokaisella on oikeus kuulua yhteisöön

Pyydämme mukaan, rohkaisemme osallistumaan ja kuljemme rinnalla.

Kaikilla on vastuu puuttua syrjivään ja epäkunnioittavaan käytökseen, vaikka se ei kohdistuisi itseen. Kerrothan mahdollisesta tilanteesta myös yhdistyksen työntekijälle.

Yhdistyksen hallitus

Yhdistyksen hallitus 2024

Puheenjohtaja Alti Forth [email protected]

Varapuheenjohtaja Wilhelmiina Kallio

Tapio Koivisto

Anastasia Lapintie

Maija Saarela

Jaana Suikki

Venla Elovaara, varajäsen

Kaisa Pirttisalo, varajäsen

Sirpa Pahalahti, varajäsen

Puhelin

arkisin klo 9–15

Jos emme pysty heti vastaamaan, soitamme takaisin mahdollisimman pian.

Sähköposti

Yhdistyksen työntekijöiden tiedot löydät Yhteystiedot-sivulta.

Turun toimisto
Itäinen Pitkäkatu 11 a
20520 Turku

Salon toimisto
Turuntie 8 as 13
24100 Salo

Voit antaa palautetta toiminnastamme tai jättää yhteydenottopyynnön tästä.

Lahjoita